Op 4 juni werd het jaarlijkse internationale Koprol zitvolleybaltoernooi weer gespeeld in de Arcushal in Wijchen. Dit toernooi werd voor de 28e keer georganiseerd en de deelnemers kwamen uit Nederland, België en Duitsland; in totaal 10 teams.

Waarschijnlijk wordt het zitvolleybal steeds populairder, want zoveel deelnemers hebben we in jaren niet meer gehad.

Een aantal sporters en vrijwilligers van Koprol zijn om 8 uur ’s morgens begonnen met het inrichten van de zaal; er moesten drie velden ‘geplakt’ worden, netten opgehangen en tribunes geplaatst. Toen rond 9.30 uur de teams binnen kwamen was de klus geklaard en na vele begroetingen en nieuwe kennismakingen, kon om 10 uur het toernooi beginnen.

Wethouder Paul Loermans van de gemeente Wijchen hield een kort woordje en verrichtte de officiële opening. Nadat de wedstrijdleiding (Annemarie Leensen en Dominique Hendriks) de eerste drie wedstrijden hadden aangekondigd, speelde Paul Loermans een set mee in het team van Koprol. Een leuke, sportieve en spontane opening van de dag.

Er werd in twee poules van vijf teams gespeeld; ieder team had in het morgenprogramma vier wedstrijden te spelen. In het middagprogramma speelden de nummers 5 van elke poule, de nummers 4 van elke poule, enz. tegen elkaar om zo uiteindelijk de plaatsen te verdelen en een winnaar aan te kunnen wijzen.

Koprol heeft niet alleen de zaal gehuurd om dit toernooi mogelijk te maken, maar zorgt er ook voor dat elke deelnemer ook nog een kop koffie en een kop soep krijgt. De koffie werd door de meesten bij binnenkomst al genuttigd, maar de kop soep was een lekkere aanvulling op de lunch na het drukke ochtend programma. Het secretariaat van Koprol (met name Pauline Woudstra) heeft ervoor gezorgd dat de financiële middelen voor al deze zaken beschikbaar kwamen.

Nadat de wedstrijden om de plaatsen 5 t/m 10 geweest waren, volgden er nog twee om de 3e en 4e plaats en om de 1e en 2e plaats. Dit werden twee spannende wedstrijden. Na een wedstrijd van ca 25 minuten ging de 3e plaats naar het team Kruikenberg uit Ternat (B); de strijd om de 1e plek heeft bijna 40 minuten geduurd. De teams van Olympia Panningen en Koprol Nijmegen gaven elkaar niet veel toe en het werd een nek aan nek race. Uiteindelijk won het team van Koprol met 25-23 en 25-22.

Voor de eerste keer in de geschiedenis werd door ons team de eerste plaats behaald op dit jaarlijks terugkerend toernooi. Een knappe prestatie met zo’n sterk deelnemersveld.

Nadat iedereen weer was opgefrist en omgekleed kwam Wil van de Broek, de voorzitter van Koprol, de officiële handelingen verrichten. Hij reikte de overheerlijke prijzen uit (drie taarten, beschikbaar gesteld door Hendriks Industriële Automatisering) en hij had bovendien voor elke deelnemer nog een kleine attentie als aandenken aan deze dag.

De meeste teams bleven onder het genot van een drankje nog even nakaarten in de kantine. De net verdiende prijzen werden, samen met de herinneringen van de dag, sportief onder elkaar gedeeld. Moe en voldaan ging iedereen weer naar huis; sommige teams nog met een reis van twee uur voor de boeg.

De organisatie van deze dag kijkt terug op een sportief en gezellig toernooi!

Gerard Janssen en Willy Hendriks